Learning content


Math - October

  • Divisibility rules by 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9 and 10
  • Decomposing numbers into prime factors
  • Estimating and measuring angles in degrees
  • Triangles
  • Circles
  • Interpreting data using graphs

Math- November

  • Division
  • Different Meanings of fraction
  • Equivalent Fractions
  • Reducing a fraction to its simplest form
  • Ordering fractions with the same denominator
  • Ordering fractions with the same numerator
  • Ordering fractions where one denominator is a multiple of the others

Physical and Health Education

SEPTEMBER & OCTOBER

 

Competencies

1.     To perform movement skills in different physical activity settings

-       Manipulation skills

2.     To interact with others in different physical activity settings

-       Principles of communication

-       Principals of synchronization

-       Roles

-       Action rules in group activities

-       Cooperation movements or actions

-       Opposition movements or actions

-       Cooperation to opposition movements

-       Ethics related aspects

3.     To adopt a healthy, active lifestyle

-       Safe participation in physical activity

 

Activities/Sports Focus

 

Team Building and Cooperative Games

Motor Skills

  • Performing various feints
  • Executing different types of passes
  • Executing different types of throws
    • At stationary and moving targets
  • Marking and freeing yourself  of another player
  • Catching an object using an implement

Knowledge

  • Game rules
  • Strategies for game play
  • Feints
  • Spatial awareness
  • Athletic stance
  • Values developed through games and sports (respect, honesty, problem-solving etc.)

Behavioural Expectations:

  • Work in a team (cooperate, team spirit, sportsmanship)
  • Respecting others and their level of ability
  • Demonstrating fairness and honesty
  • Accepting vicotry or defeat

Basketball

Motor Skills

  • Performing different types of dribbling
  • Performing various feints
  • Executing different types of passes
  • Executing different types of throws
  • Marking and freeing yourself  of another player

Knowledge

  • Game rules
  • Strategies for game play
  • Feints
  • Spatial awareness
  • Athletic stance

Behavioural Expectations:

  • Work in a team (cooperate, team spirit, sportsmanship)
  • Respecting others and their level of ability
  • Demonstrating fairness and honesty

Français - Novembre et décembre

 

Genres de texte à l’étude : articles scientifiques pour les jeunes et articles de journaux

 

Lire

  • Lecture et analyse d’articles scientifiques pour les jeunes et d’articles de journaux
  • Lecture d’une B.-D. au choix ou court roman et cercle de lecture (romans de 6e année au choix).
  • Stratégies :

Ø  dégager la structure du texte pour orienter sa lecture;

Ø  comprendre les mots difficiles (utiliser le paratexte, utiliser le contexte de la phrase, analyser la morphologie, etc.);

Ø  relever les relations causales.

 

 

Écrire

·      La phrase de base.

·      Les types et formes de phrases.

·      Classes de mots, notamment celles-ci: déterminant, nom, adjectif, adverbe, verbe et préposition.

·      Verbes à l’étude* : faire, finir et venir.

·      Code d’autocorrection.

·      Rédaction d’un texte de vulgarisation scientifique.

 

***Temps verbaux à l'étude 
Indicatif - temps simples: présent, imparfait, futur simple, conditionnel présent, passé simple.
Indicatif - temps composés: passé composé, plus-que-parfait, futur antérieur, conditionnel passé.
Autres: subjonctif présent, infinitif présent, participe présent, participe passé, impératif présent.

 

 

Français - Octobre

 

Genre de texte à l’étude : le roman policier

 

Lire

  • Étude d’un roman policier et familiarisation avec les caractéristiques du genre.
  • Observation de mécanismes permettant de créer le suspense.
  • Stratégies :

Ø  Anticiper la suite d’une histoire à partir d’indices.

Ø  Prendre des notes en fonction d’une intention de lecture.

Ø  Sélectionner l’information importante par rapport à la tâche à réaliser.

 

Écrire

·      Les classes de mots.

·      Le groupe du nom (GN) et le groupe verbal (GV).

·      Verbes à l’étude* : être, dire et faire.

·      Code d’autocorrection.

·      Révision des règles orthographiques : consolidation des acquis.

·      Rédaction de passages descriptifs.

·      L’attribut du sujet.

·      Les participes passés employés seuls.

 

Indicatif - temps simples: présent, imparfait, futur simple, conditionnel présent, passé simple.
Indicatif - temps composés: passé composé, plus-que-parfait, futur antérieur, conditionnel passé.
Autres: subjonctif présent, infinitif présent, participe présent, participe passé, impératif présent.

 


English - October

Project 

  • A Halloween Horror Story

Content

  • Books: Hatchet, Tek
  • Reading strategies: Visualizing & Story mapping

  • Story elements (setting, characters, plot, problem, solution) & Organization (introduction, conclusion, paragraphs)
  • Review irregular verbs
  • Synonyms & Antonyms
  • Descriptive Words
  • Spelling lists
  • Quick Writes

English - November / December

 

Project 

  • Christmas show skits

Content

  • Book: Freak the Mighty
  • Reading strategies: visualizing and story mapping

  • Story elements (setting, characters, plot, problem, solution) & Organization (introduction, conclusion, paragraphs)
  • Review irregular verbs
  • Simple past vs simple present
  • Spelling lists
  • Quick Writes

Español - Noviembre 2018

Compétences évaluées

- Comprendre des messaqges exprimés oralement

- Communiquer oralement

- Comprendre des messages écrits

- Écrire

Contenu

El pretérito perfecto

Lectura Revista El Sol - Comprensión Lectora

La frase interrogativa

Ensayo corto

Comprensión oral

El gerundio

Español - Octubre 2018

Compétences évaluées

- Comprendre des messaqges exprimés oralement

- Communiquer oralement

- Écrire

 

Contenu

Pretérito Perfecto

Gerundio - Presente y pasado

Ensayo Corto

Comprensión oral

Comprensión lectora

Día de los muertos y Halloween


ERC - October

  • Explain how actions or attitudes can harm life in society
  • Name sources of tension or conflict in society

Social Studies -  September

Social Studies - October

Quebec from 1900 to 1980

 

  • Changes between 1905 and 1980 (Communication, transportation, hydroelectricity etc.)
  • People who played a role in change (René Lévesque, Maurice Duplessis, Jean Lesage, Robert Bourassa)
  • Events that marked the period (Quiet revolution, world wars, nationalization of hydroelectricity)

Science - October and November

  • Predict the combined effect of multiple forces on an object at rest or in straight motion
  • Describe the effect of gravitational attraction on an object
  • Describe how pressure acts on an object

Artes Plásticas - Noviembre 2018

 

 Compétences visées

- Réaliser des créations plastiques personnelles et médiatiques

- Apprécier ses réalisations et celles de ses camarades. 

Contenu

-Proyecto Arte Egipcio


Artes Dramáticas - Noviembre 2018

 

Compétences visées

- Inventer des séquences dramatiques

- Interpréter des séquences dramatiques

Contenu

- Espectáculo de Navidad