Learning content


Math - January

  • Representing decimals to the thousandths
  • Comparing decimals
  • decomposing a decimal
  • Equivalent expressions
  • Rounding decimals
  • Estimating and approximating sums and differences
  • Multiplying a decimal number by a natural number
  • Multiplying by 10, 100 and 1000

Math - February

  • Multiplying a decimal number by a natural number
  • Multiplying by 10, 100 and 1000
  • Matching a decimal or percentage to a fraction
  • Predicting an outcome or several events using a probability line
  • Writing probabilities as fractions, decimals and percentages
  • Following the order of operations

Physical and Health Education

SEPTEMBER & OCTOBER

 

Competencies

1.     To perform movement skills in different physical activity settings

-       Manipulation skills

2.     To interact with others in different physical activity settings

-       Principles of communication

-       Principals of synchronization

-       Roles

-       Action rules in group activities

-       Cooperation movements or actions

-       Opposition movements or actions

-       Cooperation to opposition movements

-       Ethics related aspects

3.     To adopt a healthy, active lifestyle

-       Safe participation in physical activity

 

Activities/Sports Focus

 

Team Building and Cooperative Games

Motor Skills

  • Performing various feints
  • Executing different types of passes
  • Executing different types of throws
    • At stationary and moving targets
  • Marking and freeing yourself  of another player
  • Catching an object using an implement

Knowledge

  • Game rules
  • Strategies for game play
  • Feints
  • Spatial awareness
  • Athletic stance
  • Values developed through games and sports (respect, honesty, problem-solving etc.)

Behavioural Expectations:

  • Work in a team (cooperate, team spirit, sportsmanship)
  • Respecting others and their level of ability
  • Demonstrating fairness and honesty
  • Accepting vicotry or defeat

Basketball

Motor Skills

  • Performing different types of dribbling
  • Performing various feints
  • Executing different types of passes
  • Executing different types of throws
  • Marking and freeing yourself  of another player

Knowledge

  • Game rules
  • Strategies for game play
  • Feints
  • Spatial awareness
  • Athletic stance

Behavioural Expectations:

  • Work in a team (cooperate, team spirit, sportsmanship)
  • Respecting others and their level of ability
  • Demonstrating fairness and honesty

Français - Janvier et février

 

Genres de texte à l’étude : les articles scientifiques pour les jeunes (suite), le roman (suspens) et les fables.

 

Lire

  • Lecture et analyse d’articles scientifiques 
  • Lecture d’un roman et cercle de lecture (romans de 6e année au choix).
  • Lecture et analyse de fables.
  • Stratégies :

Ø dégager la structure du texte pour orienter sa lecture;

Ø comprendre les mots difficiles (utiliser le paratexte, utiliser le contexte de la phrase, analyser la morphologie, etc.);

Ø relever les relations causales.

 

 

Écrire

·      La phrase de base.

·      Les types et formes de phrases.

·      Classes de mots, notamment celles-ci: déterminant, nom, adjectif, adverbe, verbe et préposition.

  • Les préfixes et la dictée PGL.

·      Verbes à l’étude*(sujet à changement) : venir, aller, commencer.

·      Code d’autocorrection.

·      Rédaction d’un texte de vulgarisation scientifique

  • Réécriture d'une fable.

 

***Temps verbaux à l'étude 
Indicatif - temps simples: présent, imparfait, futur simple, conditionnel présent, passé simple.
Indicatif - temps composés: passé composé, plus-que-parfait, futur antérieur, conditionnel passé.
Autres: subjonctif présent, infinitif présent, participe présent, participe passé, impératif présent.

 

 


English - February / March

Project: Multicultural Month

 

Reading

- Reading strategies: making connections, visualization and organisation

- Reading circle: The Adventures of Tom Sawyer, a book of their choice

- Reading response: Gorilla, Voices in the Park

- Reading comprehensions: Daily Read Week 2-3-4, There’s Still Gold in Those Hills

 

Writing

- Assignments: How’s Line is it anyways, Multicultural Month

- Quick Writes

 

Grammar

- Idioms, Past participle

 

Communication

- Multicultural Month

 


Español - Abril 2019

Compétences évaluées

- Comprendre des messaqges exprimés oralement

- Communiquer oralement

- Comprendre des messages écrits

- Écrire

 Contenu

Repaso gramatical

Proyecto Multicultural

Preparación para el festival del español

Actividades de lectura

 Centros de aprendizaje

Español - Marzo2019

Compétences évaluées

- Comprendre 

- Communiquer 

 

Contenu

Repaso gramatical

Repaso Verbos

Proyecto Multicultural


ERC - February

  • Impact of sexism and homophobia

Social Studies - February

The Mi'kmaq and the Inuit around 1980: New challenges

  • Situate societies and their territories
  • Perceive the main differences and similarities between the two societies
  • Take position on the observed strengths and weaknesses of societies and their territories

Science - February

  • The SMART Fair
  • Each team chooses a project and has to go through it using the scientific method

Artes Plásticas - Abril 2019

 Compétences visées

- Réaliser des créations plastiques personnelles et médiatiques

- Apprécier ses réalisations et celles de ses camarades. 

Contenu

- Exploración artística a través la evolución temporal


Artes Dramáticas - Abril 2019

 Compétences visées

- Inventer des séquences dramatiques

- Interpréter des séquences dramatiques