Learning content


Math - May

  • Estimating and measuring mass
  • Establishing relationships between units of measure for mass
  • Establishing relationships between units of measure for time
  • Estimating and measuring volume
  • Enumerating possible outcomes of a random experiment using a table and a tree diagram
  • Comparing the outcomes of a random experiment with know theoretical probabilities

Physical and Health Education

SEPTEMBER & OCTOBER

 

Competencies

1.     To perform movement skills in different physical activity settings

-       Manipulation skills

2.     To interact with others in different physical activity settings

-       Principles of communication

-       Principals of synchronization

-       Roles

-       Action rules in group activities

-       Cooperation movements or actions

-       Opposition movements or actions

-       Cooperation to opposition movements

-       Ethics related aspects

3.     To adopt a healthy, active lifestyle

-       Safe participation in physical activity

 

Activities/Sports Focus

 

Team Building and Cooperative Games

Motor Skills

  • Performing various feints
  • Executing different types of passes
  • Executing different types of throws
    • At stationary and moving targets
  • Marking and freeing yourself  of another player
  • Catching an object using an implement

Knowledge

  • Game rules
  • Strategies for game play
  • Feints
  • Spatial awareness
  • Athletic stance
  • Values developed through games and sports (respect, honesty, problem-solving etc.)

Behavioural Expectations:

  • Work in a team (cooperate, team spirit, sportsmanship)
  • Respecting others and their level of ability
  • Demonstrating fairness and honesty
  • Accepting vicotry or defeat

Basketball

Motor Skills

  • Performing different types of dribbling
  • Performing various feints
  • Executing different types of passes
  • Executing different types of throws
  • Marking and freeing yourself  of another player

Knowledge

  • Game rules
  • Strategies for game play
  • Feints
  • Spatial awareness
  • Athletic stance

Behavioural Expectations:

  • Work in a team (cooperate, team spirit, sportsmanship)
  • Respecting others and their level of ability
  • Demonstrating fairness and honesty

Français - Mars et avril

 

Genres de texte à l’étude : les articles encyclopédiques (projet multiculturel), le roman (suspens) et les fables.

 

Lire

  • Lecture de Léonis et cercle de lecture (romans de 6e année au choix).
  • Lecture d'articles encyclopédiques.
  • Stratégies :

Ø dégager la structure du texte pour orienter sa lecture;

Ø comprendre les mots difficiles (utiliser le paratexte, utiliser le contexte de la phrase, analyser la morphologie, etc.);

Ø relever les relations causales.

 

 

Écrire

·      La phrase de base.

·      Les types et formes de phrases.

·      Classes de mots, notamment celles-ci: déterminant, nom, adjectif, adverbe, verbe et préposition.

  • Les préfixes.

·      Verbes à l’étude*(sujet à changement) : révision

·      Code d’autocorrection.

  • Textes descriptifs : album des finissants.

 

***Temps verbaux à l'étude 
Indicatif - temps simples: présent, imparfait, futur simple, conditionnel présent, passé simple.
Indicatif - temps composés: passé composé, plus-que-parfait, futur antérieur, conditionnel passé.
Autres: subjonctif présent, infinitif présent, participe présent, participe passé, impératif présent.

 

Écoute

  • Astérix et Obélix : critique de film.

 


English - May/June

Project: Game-Opoly Project

 

Reading

- Reading strategies: review

- Book: Charlie and the Chocolate Factory

- Reading response: MEES Practice 2018

- Reading comprehensions: Video Games Are Good for You

 

Writing

- Assignments: Game-Opoly Project (procedural text)

- Quick Writes

- Spelling lists

 

Grammar

- Review superlatives and comparatives, idioms

 

Communication

- Game-Opoly Project

- Bookworm Project

 

* MEES Exams

 


Español - Mayo 2019

Compétences évaluées

- Comprendre 

- Communiquer 

 

Contenu

 

Escritura

Comprensión de texto

Proyecto intercambio

Mapa de verbos

Proyecto el viaje de mis sueños

Repaso verbos

Repaso gramatical

Comprensión oral

Español - Abril 2019

Compétences évaluées

- Comprendre des messaqges exprimés oralement

- Communiquer oralement

- Comprendre des messages écrits

- Écrire

 Contenu

Repaso gramatical

Proyecto Multicultural

Preparación para el festival del español

Actividades de lectura

 Centros de aprendizaje


ERC - May

  • Great religions of the world

Social Studies - May

The Mi'kmaq and the Inuit around 1980: New challenges

  • Situate societies and their territories
  • Perceive the main differences and similarities between the two societies
  • Take position on the observed strengths and weaknesses of societies and their territories

Science - May

  • Living things
  • Reproduction in the animal kingdom

Artes Plásticas - Abril 2019

 Compétences visées

- Réaliser des créations plastiques personnelles et médiatiques

- Apprécier ses réalisations et celles de ses camarades. 

Contenu

- Exploración artística a través la evolución temporal


Artes Dramáticas - Abril 2019

 Compétences visées

- Inventer des séquences dramatiques

- Interpréter des séquences dramatiques