Learning content


Math - October

  • Divisibility rules by 2, 3, 5 and 10
  • Decomposing a number into prime factors
  • Estimating and measuring angles in degrees
  • triangles
  • Bar graphs and broken-line graphs

Math - November

  • Division
  • Different Meanings of fraction
  • Equivalent Fractions
  • Reducing a fraction to its simplest form
  • Ordering fractions with the same denominator
  • Ordering fractions with the same numerator
  • Ordering fractions where one denominator is a multiple of the others

Physical and Health Education

 SEPTEMBER & OCTOBER

 

Competencies

1.     To perform movement skills in different physical activity settings

-       Manipulation skills

2.     To interact with others in different physical activity settings

-       Principles of communication

-       Principals of synchronization

-       Roles

-       Action rules in group activities

-       Cooperation movements or actions

-       Opposition movements or actions

-       Cooperation to opposition movements

-       Ethics related aspects

3.     To adopt a healthy, active lifestyle

-       Safe participation in physical activity

 

Activities/Sports Focus

 

Team Building and Cooperative Games

Motor Skills

  • Performing various feints
  • Executing different types of passes
  • Executing different types of throws
    • At stationary and moving targets
  • Marking and freeing yourself  of another player
  • Catching an object using an implement

Knowledge

  • Game rules
  • Strategies for game play
  • Feints
  • Spatial awareness
  • Athletic stance
  • Values developed through games and sports (respect, honesty, problem-solving etc.)

Behavioural Expectations:

  • Work in a team (cooperate, team spirit, sportsmanship)
  • Respecting others and their level of ability
  • Demonstrating fairness and honesty
  • Accepting vicotry or defeat

Basketball

Motor Skills

  • Performing different types of dribbling
  • Performing various feints
  • Executing different types of passes
  • Executing different types of throws
  • Marking and freeing yourself  of another player

Knowledge

  • Game rules
  • Strategies for game play
  • Feints
  • Spatial awareness
  • Athletic stance

Behavioural Expectations:

  • Work in a team (cooperate, team spirit, sportsmanship)
  • Respecting others and their level of ability
  • Demonstrating fairness and honesty

 


Français - Novembre et décembre

 

Genre de texte à l’étude : textes à dominance descriptive portant sur l’histoire

 

Lire

  • Étude et analyse de textes à dominance descriptive autour du thème du Québec de 1905.
  • Stratégies :

Ø  lier différentes informations pour construire le sens du texte;

Ø  comprendre les mots difficiles (utiliser le paratexte, utiliser le contexte de la phrase, analyser la morphologie du mot, etc.);

Ø  prendre des notes de lecture.

 

Écrire

·      Le groupe nominal (GN).

·      Les classes de mots.

·      Le verbe et les temps verbaux.

·      Verbes à l’étude* : faire, finir et venir.

·      Code d’autocorrection.

·      Révision des règles orthographiques : consolidation des acquis.

·      Rédaction de textes descriptifs.

 

*Temps verbaux à l’étude

Indicatif - Temps simples : présent, imparfait, futur simple, conditionnel présent, passé simple.

Indicatif – Temps composé : passé composé.

Autres : infinitif présent, participe présent, participe passé, impératif présent.

 

Français - Octobre

 

Genre de texte à l’étude : le roman d’aventure

 

Lire

  • Étude du genre littéraire roman d’aventures ainsi qu’étude de mécanismes créant l’intrigue, le suspense.
  • Vocabulaire lié au monde de l’étrange et du mystère.
  • Analyse de passages descriptifs contribuant à créer des atmosphères particulières.

 

Écrire

  • Étude des mots de vocabulaire des thèmes 3, 4 et 5.
  • Étude des verbes être, dire et faire*
  • Les classes de mots.
  • Le groupe du nom (suite).
  • Code d’autocorrection.
  • Rédaction de passages descriptifs.

 

*Temps verbaux à l’étude

Indicatif - Temps simples : présent, imparfait, futur simple, conditionnel présent, passé simple.

Indicatif – Temps composé : passé composé.

Autres : infinitif présent, participe présent, participe passé, impératif présent.

 


English - October / November

Project 

  • Vision Horror Comic Strip

Content

  • Reading strategies: Visualizing & Story mapping
  • Books: James & the Giant PeachHoles
  • Plural nouns
  • Subject-verb agreement (3rd person singular "s")
  • Spelling lists
  • Quick Writes
  • Evil for Hire (persuasive text & 1st person writing)

English - November / December

Project 

  • iAvatar

Content

  • Reading strategies: Visualizing & Story mapping
  • Books: Freak the Mighty
  • Subject-verb agreement (3rd person singular "s")
  • Simple past /Irregular verbs
  • Adjectives & adverbs
  • Spelling lists
  • Quick Writes

Español - Noviembre 2018

Compétences évaluées

- Comprendre des messaqges exprimés oralement

- Communiquer oralement

- Écrire

 

Contenu

 

Los verbos gustar / encantar

Lectura revista ahora - Comprensión lectora

Ensayo corto

El gerundio

Comprensión oral

Los adverbios también / tampoco

Conversación en clase

Español - Octubre 2018

Compétences évaluées

- Comprendre des messaqges exprimés oralement

- Communiquer oralement

- Comprendre des messages écrits

 

Contenu

La frase interrogativa

Pronombres interrogativos - repaso

Comprensión lectora

Comprensión oral

Día de los muertos y Halloween


Science - October

Content

 

Organization of living things: List animals according to their classification (mammals, reptiles, birds, fish, amphibians).


ERC - October

Content

  • What does death represent to you? What is there after death?

  • Different religious and cultural concepts of death


Social Studies - October

Content

 

Upper Canada and Lower Canada Around 1820

  • Canadian Climate
  • A Few Acres of Land
  • The Timber Trade
  • Roads
  • Canals
  • The City of Québec: The Administrative Centre of Lower Canada
  • Montréal: A Booming City

Artes Plásticas - Noviembre 2018

 

Compétences visées

- Réaliser des créations plastiques personnelles et médiatiques

- Apprécier ses réalisations et celles de ses camarades. 

Contenu

 

- Proyecto Arte Egipcio


Artes Dramáticas - Noviembre 2018

 Compétences visées

- Inventer des séquences dramatiques

- Interpréter des séquences dramatiques

Contenu

- Espectáculo de Navidad


Download
Principales évaluations_5e année.pdf
Adobe Acrobat Document 114.2 KB